WERKWIJZE

Werkwijze 

Er is geen lange wachtlijst voor psychologisch onderzoek. U kunt altijd direct terecht met uw hulpvraag en een onderzoek wordt meestal binnen 4 tot 8 weken daarna opgestart en afgerond. Ruimte voor begeleiding kan per periode verschillen.  

Aanmelden en intake  U kunt uw kind per e-mail aanmelden voor een onderzoek. Bij de aanmelding wordt een afspraak gemaakt voor een intake gesprek, voorafgaand aan het onderzoek, liefst met beide ouders. Tijdens de intake wordt de hulpvraag verhelderd en het doel van het onderzoek bepaald. 

Onderzoek  Op de dag van het onderzoek brengt één ouder het kind naar de praktijk en na een korte kennismaking begint het onderzoek. Na het onderzoek haalt een ouder het kind op en wordt direct een impressie gegeven van het verloop van het onderzoek en de eerste uitkomsten. Ouders ontvangen de scores van de IQ test nog dezelfde dag per e-mail. 

Verslag  Uiterlijk één week na het onderzoek ontvangen ouders een uitgebreid verslag van het onderzoek. Hierin worden testresultaten beschreven en uitgelegd en de interpretatie ervan toegelicht. Er wordt een duidelijk beeld beschreven van de bijzondere eigenschappen en talenten van het kind en tevens de eerste aanbevelingen voor begeleiding. 

Adviesgesprek  In het adviesgesprek daarna, liefst met beide ouders, bespreekt Iris de uitkomsten, de interpretatie van de scores en de observaties. Ouders kunnen vragen stellen over het verslag en de hulpvraag die bij de intake is gesteld wordt beantwoord. Iris geeft de ouders inzicht in hun kind en geeft advies over de aanpak. Na dit gesprek stelt Iris het definitieve onderzoeksverslag op.

Kind gesprek  Na het adviesgesprek met ouders kan het helpend zijn dat Iris ook met het kind apart nogmaals de uitkomsten van het onderzoek, op kind niveau, bespreekt.  Iris geeft uitleg en meer inzicht zodat het kind zichzelf beter leert kennen en tips en tools om meteen mee aan de slag te gaan, zelf het leven eigen kleur te geven, waardoor het leven en leren weer leuk wordt!

Begeleiding  Een onderzoek geeft altijd inzicht en aanwijzingen hoe een kind beter tot zijn recht kan komen op school of thuis en welke begeleiding daarbij helpend is op dat moment. Vaak is dit voldoende om de ontwikkeling te stimuleren, soms is het wenselijk of nodig een begeleidingstraject op te starten om het kind en de ouders beter te leren omgaan met de bijzondere eigenschappen en talenten. Een begeleidingstraject is altijd op maat met vooraf gezamenlijk opgestelde doelen, kind sessies, ouder sessies en/of ouder-kind sessies. Indien wenselijk kan Iris ook op school komen voor observatie, gesprek of toelichting van een onderzoek of begeleidingstraject.  

HOME
Share by: