OVER IRIS

drs. Iris de Koning

orthopedagoog NVO / SKJ

ECHA specialist hoogbegaafdheid

specialist leren & gedrag



Over Iris

Mijn naam is Iris de Koning, ik ben getrouwd en moeder van twee KoningsKids. Ik heb bijna 25 jaar in het onderwijs gewerkt en heb veel ervaring met het onderzoeken en begeleiden van kinderen van 4 tot 14 jaar en het adviseren van ouders en leerkrachten.   

Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit Leiden als orthopedagoog en onderwijskundige. Ik ben specialist in leren en gedrag, lid van de NVO (Nederlandse Vereniging van Orthopedagogen en Onderwijskundigen) en ingeschreven bij SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Aan de Radboud Universiteit Nijmegen heb ik de post-doctorale opleiding tot ECHA specialist hoogbegaafdheid afgerond: 'Specialist in Gifted Education bij de European Counsil for High Ability'.  Met mijn praktijk ben ik ingeschreven in het Kwaliteitsregister hoogbegaafdheid (KRHB). 

Bijna 25 jaar heb ik met veel plezier in het onderwijs gewerkt, met kinderen, hun ouders en hun leerkrachten. Ik heb gewerkt in het (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs (PABO) als leerkracht, remedial teacher, plusklas leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog, docent, zorgcoördinator, hogeschooldocent en studie/stagebegeleider. Ik heb gewerkt met zowel Nederlandse kinderen als kinderen met een niet-westerse achtergrond. Ik heb gewerkt met kinderen van alle niveaus, van lager begaafd tot uitzonderlijk hoogbegaafd. 

Door mijn kwalificaties en werkervaring heb ik veel kennis van de ontwikkeling van kinderen en ervaring met de begeleiding thuis en op school. Door persoonlijke ervaringen in mijn leven als kind, scholier, student, werkende volwassene en moeder van mijn ‘Koningskoppel’ deel ik mijn ervaringen op het gebied van hoogbegaafdheid, intelligentie, gedrag en jeugdhulp. Ik herken signalen van ontwikkelingsvoorsprong, hoogbegaafdheid en onderpresteren maar ook van ADHD, autisme of angst. Ik heb veel ervaring met ‘dubbel-bijzondere kinderen’, met een combinatie van bijzondere eigenschappen zoals hoogbegaafdheid/dyslexie of hoogbegaafdheid/ADHD.

In mijn overtuiging wordt ieder kind geboren met bijzondere eigenschappen en unieke talenten. Ieder kind is op een eigen manier 'gifted' en dat hoeft niet per se 'academisch begaafd' te zijn! Iedere ontwikkelingsfase kent eigen ontwikkelingsvragen voor een kind en die gaan niet altijd vanzelf. Ouders kunnen aan hun kinderen zien of merken dat ze even niet lekker in hun vel zitten, zich niet begrepen voelen door anderen of merken dat het leren op school minder goed lukt. Maar achter iedere 'klacht' zit dan een verborgen kracht. 

Ik zie het als mijn roeping om mijn kennis en expertise te delen met kinderen en hun ouders door inzicht te geven in de ontwikkeling en het kind weer de tools te geven om het eigen leven de eigen kleur te geven. 
quotesArtboard 1

KoningsKids bij Iris staat voor: 

klant is koning : het belang van de klant staat altijd voorop 

de koninklijke weg bewandelen : eerlijk en open te werk gaan

de koning te rijk zijn : erg tevreden of blij zijn
 
Share by: